Met ervaring overstappen naar consultancy; dat vraagt wat van je ego

5 september 2016

Jong geleerd is oud gedaan

De consultancy sector scoort ook in 2016 weer hoog onder favoriete werkgevers. Vorig jaar gaf maar liefst 42% van de studenten aan voorkeur te hebben voor een baan in deze sector. Traditioneel werven veel adviesbureaus graag op de startersmarkt en zijn ze dankzij hun opleidingsprogramma ingericht om succesvolle starters door te laten groeien tot partner. Toch zijn bureaus ook op zoek naar mensen met werkervaring, omdat zij relevante ervaring uit het bedrijfsleven meenemen. In de praktijk blijkt het echter lastig om de juiste match te vinden. Vraag is waarom?

Succes in het bedrijfsleven is geen garantie voor succes in consultancy

De lat bij adviesbureaus ligt hoog. Er wordt gekeken naar studieresultaten, persoonlijkheid en interpersoonlijke en analytische vaardigheden. Voor mensen met werkervaring komt daar nog bij dat ze aantoonbaar bovengemiddeld succesvol zijn geweest in hun carrière. Zij kregen al jong verantwoordelijkheid, wisten mensen te enthousiasmeren, toonden visie en behaalden steeds hun doelstellingen. Kortom, zij zijn de innovators binnen het bedrijf waar ze nu werken en worden ook zo erkend. Als ze echter eenmaal de overstap maken naar consultancy moeten zij zich opnieuw gaan bewijzen. Konden ze voorheen succesvol zijn door een combinatie van leiderschap, resultaatgerichtheid en visie, nu wordt er ook gekeken naar hun conceptueel denkvermogen en op welke wijze ze hun gedachten op papier zetten. Of zoals een oud kandidaat eens zei “Was ik voorheen op mijn 30e verantwoordelijk voor het aansturen van een fabriek in Afrika, nu worden mijn presentaties met een rood potlood gecorrigeerd door een junior. Ik moest wel even slikken de eerste keer dat me dit gebeurde en echt mijn ego opzij zetten.”

Het is een kwestie van geven en nemen

De relatie tussen adviesbureaus en hun klanten is in de loop der jaren veranderd. Waar voorheen vooral ‘uurtje factuurtje’ de norm was, wordt nu steeds meer gezocht naar alternatieve wijzen van samenwerking. Er wordt advies gegeven in ruil voor aandelen bij start ups, samen met de klant worden gecombineerde teams geformeerd om in co-creatie tot een oplossing te komen en ik ken zelfs een adviesbureau dat zelf franchisenemer is geworden bij hun klant. De onderliggende wens is de impact van het advies zo groot mogelijk maken. Of flauw gezegd, voorkomen dat het duimdikke rapport in de la verdwijnt.

Deze nieuwe werkvormen vraagt ook wat van de consultants. Je voldoet niet met het slimste jongetje – of meisje – van de klas te zijn. Een goede consultant scoort ook hoog op sociale vaardigheden. Als professional met een aantal jaren werkervaring kun je op dit vlak toegevoegde waarde leveren:

  • De meeste klanten vinden het toch fijn om ook met iemand te werken die zelf met de voeten in de modder heeft gestaan en de sector kent. Je spreekt hun taal en kunt uit eigen ervaring putten.
  • Succesvol zijn in het bedrijfsleven betekent veelal dat je empathisch vermogen goed is ontwikkeld. Je hebt binnen het bedrijf gewerkt en een stijl ontwikkeld waarmee je verschillende type mensen hebt meegekregen om jouw doelen te behalen. Je weet wat er speelt en stemt daar je communicatie op af.
  • In het verlengde daarvan ligt een goed ontwikkeld gevoel voor verhoudingen. Je weet hoe de hazen lopen, wat de politiek binnen het bedrijf is en hoe daarop te acteren. Kortom, je hebt oog voor wat er speelt binnen het bedrijf en stemt daar je advies op af.

Aan de andere kant zijn er ook een aantal vaardigheden waar aan gewerkt moet worden. Een partner van een consultancy bureau vertelde mij recent eerlijk dat hij het soms lastig vindt, werken met een collega die eerder zeer succesvol was in het bedrijfsleven: “Ze had meteen een klik met de klant en kon hem al snel in het gesprek van advies voorzien. Vervolgens zijn we gewend dit netjes in een rapport met gedegen onderbouwing te presenteren. Laat ik zeggen dat dit niet haar sterkste kant is en zij vraagt zich überhaupt af waarom het zo perfect moet zijn. Natuurlijk moeten de feiten en conclusies kloppen, maar daarna nog zoveel tijd stoppen in lay-out, mooie modellen en complexe diagrammen… Zonde van de tijd vindt zij.”

Persoonlijk denk ik dat hier de crux zit. Waarschijnlijk accepteert de opdrachtgever van een consultant met een succesvolle carrière in het bedrijfsleven eerder dat de presentaties niet perfect zijn omdat hij kan putten uit eigen ervaring. Van een consultant die is doorgegroeid verwacht hij een scherpe analyse op papier met een weloverwogen advies over complexe vraagstukken. Een overstap van bedrijfsleven naar consultancy betekent dat je de balans moet vinden tussen dat wat je meebrengt vanuit het bedrijfsleven en de nieuwe skills die je als consultant verder ontwikkelt. Van de manier van onderbouwen en de wijze waarop je gestructureerd leert denken, zal je de rest van je werkende leven profijt hebben. Daarbij geholpen door je collega’s die allemaal intelligente professionals zijn. Tel daarbij op een waardevol nieuw netwerk en een kijkje in menig keuken. Zelfs als je na een aantal jaren besluit om weer terug naar het bedrijfsleven te gaan, zal de consultancy ervaring van toegevoegde waarde blijken. Dit vraagt op korte termijn wat van je ego, maar het brengt je uiteindelijk een mooie combinatie van twee werelden.

Femke Kemps – Senior Consultant Consultancy Sector

Ik ben 10 jaar geleden gestart in de werving & selectie voor jong professionals en werkte toen al voor diverse adviesbureaus zowel op strategisch niveau als binnen een niche. Uiteindelijk besloot ik dat ik ook aan de andere kant van de tafel wilde zitten en heb diverse business development, consultancy en lijnfuncties gehad. Met deze ervaring kan ik mij goed inleven in zowel de opdrachtgever als de kandidaat, ik begrijp wat het betekent om als consultant te werken en wat zowel de opdrachtgever als de kandidaat zoekt en wil. Zodoende kan ik de rol van Trusted Advisor binnen Career Openers goed oppakken. Mocht je interesse hebben om te onderzoeken of een overstap naar een adviesbureau jou past, schrijf je hier in voor onze talent community.