Alleen een loopbaan met purpose

21 maart 2016

Het is lang geleden dat ik iemand heb horen zeggen, “je leeft niet om te werken, maar je werkt om te leven”. En gelukkig maar. Wat een armoe was dat. Ik spreek tegenwoordig meer kandidaten met een senior profiel, maar de young executive die ik nog spreek ziet leven en werk niet als tegenpolen. Mijn collega’s, die nog veel meer young executives aan tafel hebben, delen deze ervaring. Het geeft deze kandidaten zin om via werk bij te dragen aan een betere wereld. ‘Iets bereiken’ heeft daarbij niet meer de wat platte lading van alleen maar omhoog op de carrièreladder. Men wil van betekenis zijn. De young executive is daarin streng voor zichzelf en zeker ook voor zijn (potentiële) werkgever.

De onderneming moet daarom voor hen een purpose hebben; ze moet zichzelf een opdracht stellen die ook maatschappelijk geëngageerd is. De economische activiteit moet niet losstaan van de belangrijke bewegingen in de samenleving, maar daar juist waarde aan toevoegen. En ze gaan daar vrij ver in. Dat sigarettenfabrikanten sinds 10 jaar niet erg gewilde werkgevers meer zijn zal iedereen snel begrijpen. Maar ik hoor kandidaten zelfs ook kritisch zijn op de purpose van start-ups die op het eerste gezicht toch echt een sexy arbeidsmarktprofiel hebben.

Jonge mensen, en vooral de zeer getalenteerde, stellen dus kritische vragen over de mate waarin de organisatie die naar hun talenten lonkt wel voldoende maatschappelijke waarde creëert. Deze ontwikkeling maakt dat bedrijven met een echte purpose absoluut een streepje voor hebben op de arbeidsmarkt van toptalent.

Toptalent voelt haarfijn aan of de betekenisvolle missie oprecht is. Transparantie hierover is belangrijk. Aspiratie en ambitie op dit vlak (en misschien nog niet al te veel concrete resultaten) zijn prima. Zolang deze maar authentiek zijn. Discussies hierover worden door hen zeer gewaardeerd. Met het delen van inzichten hierover in sollicitatie procedures, scoort een onderneming punten bij toptalent.

Kandidaten voor wie purpose belangrijk is, zullen vaak scherp door vragen. Ze luisteren dan zeker ook naar wat er niet gezegd wordt. Gaat men in de verdediging, dan is er vast niet veel beweging op dit gebied. De organisatie of een individuele interviewer kan er ook voor kiezen om twijfels te delen en geïnteresseerde vragen terug te stellen. De kandidaat zal deze kwetsbaarheid waarderen en zien als een uitnodiging om de purpose mee te komen definiëren. Het delen van je eigen intrinsieke motivatie waarom je voor een organisatie werkt en het heel goed luisteren naar die van de kandidaat is sowieso een voorwaarde bij het binnenhalen van toptalent.

Rainier Beelen – Managing Director